Допомогти дітям можуть лише стабільні дорослі, піклуймося про себе.
Емоційний стан та стресостійкість батьків чи вчителя безпосередньо впливають на емоційний стан учнів та атмосферу в класі. Саме тому дорослим (батькам і освітянам) вкрай важливо піклуватися про себе в часи високої невизначеності та стресогенності, віднаходити власні ресурси стійкості та життєвої енергії.
|
|
Вже майже три роки всі українці, особливо східних областей, живуть в стані довготривалого стресу. Якість життя людей та їх функціонування істотно змінюється:
- З’являються емоційні та психологічні проблеми – збільшується рівень тривоги, депресії, почуття відчуження, погіршення настрою, майже постійний страх, гнів, роздратування, байдужість та інші емоційні проблеми.
- Підвищується рівень захворюваності – тривалий стрес може призвести до збільшення ризику розвитку різних хвороб.
- Знижується рівень працездатності/навчання – погіршується увага та концентрація, погіршується процес запам’ятовування, порушується здатність до прийняття рішень – це призводить до зниження ефективності та продуктивності нашої діяльності.
- Соціальні наслідки, тобто порушення соціального здоров’я людини – зміна соціальних відносин, які можуть бути причиною почуття відчуження, втрати друзів та соціальної підтримки. Важко зосередитися на взаєминах і можуть виникати конфлікти з близькими та колегами.
Під дією стресу здатність людини до самоконтролю та прийняття логічних і виважених рішень суттєво знижується. Саме тому, щоб відновити баланс емоційного стану й опанувати тривогу, необхідно використовувати техніки саморегуляції , які дають змогу швидко й ефективно заспокоїти нервову систему, повернути здатність контролювати свої емоції та реакції.
Тр ивога завжди приводить до підвищення м’язового тонусу, а розслаблення м’язів завжди знижує тривожність.
Для розслаблення м’язів можна скористатися спеціальними техніками, наприклад техніками розслаблення за Джекобсоном:
- кисті рук: стисніть кулаки, а потім розслабте їх; розведіть пальці рук, а потім розслабте їх;
- м’язи рук: напружте біцепси, а потім розслабте їх;
- напружте трицепси, а потім розслабте їх;
- плечі: відтягніть плечі назад, а потім розслабте їх; спрямуйте плечі вперед, а потім розслабте їх;
- шия: поверніть голову обережно вправо, а потім розслабте шию; поверніть голову до упору вліво, а потім розслабте шию; притисніть підборіддя до грудей, а потім розслабте шию;
- м’язи рота та губ: відкрийте рота якомога ширше, а потім розслабте його; максимально стисніть губи, а потім розслабте їх;
- язик: висуньте язик якомога далі, а потім розслабте його; втягніть язика якомога далі в гортань, а потім розслабте його; притисніть язика до піднебіння, а потім розслабте його; притисніть язика до нижньої частини ротової порожнини, а потім розслабте його;
- очі: відкрийте очі якомога ширше, а потім розслабте їх; закрийте очі щосили, а потім розслабте їх.
За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я психічне здоров’я – це не просто відсутність страждань чи захворювань, але і
• відчуття благополуччя й задоволення собою,
• здатність підтримувати стосунки,
• відчуття змістовної продуктивності та користі у громаді,
• вміння впоратися з повсякденним життєвими стресами.
Бережіть себе та своїх близьких, відновлення власного психічного здоров’я важливе для вас та ваших дітей.
Більше матеріалів на сайті Всеукраїнської програми ментального здоров’я за ініціативи Олени Зеленської «ТИ ЯК?»
Платформа з доказовими техніками самодопомоги, верифікованими рекомендаціями від професіоналів «Ти як?» https://howareu.com/
Розділ з корисними продуктами на Платформі «Ти як?» https://howareu.com/продукти
Довідник «Базові навички турботи про себе та інших» https://howareu.com/materials/tsei-dovidnyk-dopomozhe-poturbuvatysia-pro-sebe-ta-blyzkykh-v-periody-stresu